Hvordan kan du bedre takle mørketiden?

Hvordan kan du bedre takle mørketiden?

I løpet av vintermånedene føler man seg ofte ekstra sliten og lei. Grunnen til dette er at hjernen vår skiller ut mer melatonin på grunn av mørket. Dette hormonet skilles vanligvis ut på natten, og er med på å gjøre oss trøtte og klare for å sove. I tillegg til dette produserer hjernen også mindre serotonin; lite serotonin kan gjøre at man føler seg ekstra nedstemt.

Men hva kan man gjøre for å unngå å konsumeres av de negative tankene? Vi har samlet 3 tips for å enklere takle mørketiden

Fysisk aktivitet

Og nei, det er ikke nødvendig å løpe 1 mil i skyhøyt tempo eller 1,5 time på treningssenteret. Det er avgjørende å ikke ha for høye forventninger til deg selv; alt er bedre enn ingenting! Selvom en løpetur fungerer for noen, vil det ikke nødvendigvis være det som funker for alle. Send en melding til en venn og gå en tur rundt i byen; det er enklere å gjennomføre dersom man har en avtale. Det viktigste er å unngå å havne i den altfor kjente fallgruven; sofaen.

Mat / kosthold

Når man er redusert og lei vil man ofte merke at søtsuget styrkes, og dette hender hyppigere i vintermånedene når man ligger på sofaen foran tv-en. Da er det særlig viktig å unngå raske karbohydrater som godteri og andre søtsaker, da man vil føle seg enda mer redusert etter enn før du spiste det. Prøv å spis sunne og næringsrike middager som helst inneholder vitamin D3, som for eksempel middager som inneholder fisk.

Møt mennesker

Å være i kontakt med andre mennesker er noe som potensielt sett kan gi deg følelse av lykke! Dette forutsetter at du omgir deg med mennesker som gir deg energi fremfor å tappe deg for det. Tenk over hvilke mennesker som gir deg dette så vil du bli mer inspirert og få større overskudd!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *