Stressmestring

Stressmestring

Kjenner du deg noen gang overveldet av alt du gjøre? At det opparbeider seg stress du mister litt kontrollen over?

En velfungerende psykisk helse handler om å takle utfordringer følelsesmessig, ikke bli satt ut av normale stressmengder, samt å ta vare på relasjoner. Studenter møter på mange ulike utfordringer og press i løpet av studietiden; alt fra karakterpress til et mer generelt prestasjonspress. Dette presset kan grunne i egne krav til seg selv eller krav fra mennesker rundt. En stressende studiehverdag kan føre til at man mister motivasjonen og lykken ved studiet. 

  • Ta vare på dine behov
    Sørg for å få deg nok søvn, et variert og balansert kosthold og nok fysisk aktivitet for å holde hjernen klar.
  • Ta vare på mennesker du er glad i
    Dette kan føles vanskelig å gjøre i hektisk hverdag, men vil gi deg mer enn det tar.
  • Lag planer
    Det kan være dagsplaner eller ukesplaner som gjør at du har en oversikt over når du skal gjøre ulike ting; skole, aktiviteter og sosialt. Dette er med på å skape gode arbeidsvaner som forhindrer stress.
  • Tenk på noe annet
    Dette kan innebære å være i fysisk aktivitet eller bare være i selskap av nære og kjære.
Bilde: unsplash.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *