Angstlidelser hos studenter

Angstlidelser hos studenter

Den pågående pandemien har hatt stor innvirkning på studentenes psykiske helse, og langt flere sliter med depresjoner og angstlidelser. Dette har kommet som et resultat av stengte campuser og at studentene er nødt til å være alene i langt større grad enn tidligere. Omtrent 40 % av alle studenter i en høyskoleundersøkelse viser tegn til angst. 

Angst er i utgangspunktet en samlebetegnelse for ulike tilstander som har til felles at man kjenner på en irrasjonell frykt; enten ovenfor ulike ting eller situasjoner, eller en mer generell følelse av uro og ubehag. En typisk reaksjon på angst er at man unngår ting og situasjoner man tror kan trigge angsten, og det er nettopp dette som er med på å opprettholde den.

Under finner du 4 råd som kan hjelpe deg til å bli kvitt angsten;

  1. Oppsøk tingen eller situasjonene du er redd for! Ved å oppsøke det vil du etter hvert opparbeide deg en mer reell oppfatning av hvor farlig det faktisk det. Sannsynligvis er det ikke farlig i det hele tatt! Her vil det også være av stor betydning at du ikke lager egne begrensinger til eksponeringen.
  2. Ikke søk beroligelse, men heller støtte! Når vi er redde vil vi av natur søke beroligelse hos andre, men prøv heller å ha noen som støtter deg i eksponeringen av det skumle.
  3. Endre behandlingsform dersom det ikke funker for deg! Det er ikke deg det er noe galt med, det er behandlingen som ikke er rett for deg. 
  4. Forestill deg et liv fritt for angst! Det er fort gjort å miste håpet på å bli kvitt angst, men det er viktig at du tør å se for deg et liv uten.

unsplash.com

Offentlig tilbud for hjelp med angst:

  • Fastlege 
  • Allmennpraktiserende leger
  • Kommunens psykiske helsetjeneste
  • Psykiatrisk poliklinikk innenfor spesialhelsetjenesten (DPS)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *